top of page

Stormhatt

Småskalig hushållning

Följ mig på Instagram

  • för 1 dag sedan
  • 3 min läsning

Jag kom tillbaka till Sverige på eftermiddagen under midsommarafton. Från flygplatsen gick det förvånansvärt smidigt att ta sig till huset, och där var Mats syster med familj fortfarande kvar. De hade firat dagen tillsammans på hembygdsgården. Andra året i rad nu, så det börjar bli något av en tradition. Jag var inte direkt ledsen över att avsluta dagen med sill, potatis och jordgubbstårta! Resten av helgen gick ytterst lugnt till. Blommorna som jag kämpat med hela vintern har precis börjat slå ut: vallmo, zinnia, ringblommor, pioner och blåklint. Det har varit så mysigt att bara strosa runt i trädgården och titta på dem.


I morse åkte Mats till Almedalen och är borta till fredag. Jag är med andra ord ensam med djuren, men det gör ingenting för jag har saknat dem. Imorgon ska jag dock åka in till Stockholm och gå ut med Michaela och Diana. De jobbar också på Försvarshögskolan men på språkavdelningen. Major får följa med såklart. Det är så otroligt enkelt att ha hund i Stockholm, de är välkomna nästan överallt (de små, åtminstone).


Men först lite Barcelona-bilder från de sista dagarna. Det här torget som är omgärdat av restauranger ligger precis intill la Rambla.
Men först lite Barcelona-bilder från de sista dagarna. Det här torget som är omgärdat av restauranger ligger precis intill la Rambla.
Mercat de la Boqueria. Det är inte bara Barcelonas mest kända saluhall utan en av Europas mest berömda matmarknader. Den har rötter tillbaka till 1200-talet och har legat på ungefär samma plats i över 800 år.
Mercat de la Boqueria. Det är inte bara Barcelonas mest kända saluhall utan en av Europas mest berömda matmarknader. Den har rötter tillbaka till 1200-talet och har legat på ungefär samma plats i över 800 år.
Jag var där tillsammans med kollegor under sista kvällen. Vi beställde de största ostronen jag sett i hela mitt liv, haha.
Jag var där tillsammans med kollegor under sista kvällen. Vi beställde de största ostronen jag sett i hela mitt liv, haha.
En av dagarna låg jag även några timmar på stranden. Det är häftigt med en beach "mitt i stan", men jag kan inte säga att det är den renaste stranden jag varit på precis.
En av dagarna låg jag även några timmar på stranden. Det är häftigt med en beach "mitt i stan", men jag kan inte säga att det är den renaste stranden jag varit på precis.
Den här plastfickan köpte jag på Island förra sommaren när jag besökte ett av deras mest kända span/naturliga källor. Den är vattentät, och funkar därför perfekt att ha värdesaker i när man badar.
Den här plastfickan köpte jag på Island förra sommaren när jag besökte ett av deras mest kända span/naturliga källor. Den är vattentät, och funkar därför perfekt att ha värdesaker i när man badar.
När alla andra gick på museum och konstutställningar besökte jag Barcelona Aquarium. Det är ett av de största i Europa och är värd för en av världens mest imponerande samlingar av medelhavsliv.
När alla andra gick på museum och konstutställningar besökte jag Barcelona Aquarium. Det är ett av de största i Europa och är värd för en av världens mest imponerande samlingar av medelhavsliv.
Den här lilla filuren har jag saknat. Han tjöt av glädje när han mötte mig vid busshållplatsen, och jag också!
Den här lilla filuren har jag saknat. Han tjöt av glädje när han mötte mig vid busshållplatsen, och jag också!
De bästa
De bästa
Dagen efter gick vi och hälsade på vår granne Kerstin och hennes hund Niva. Niva är så fin med Major, väldigt försiktig när de leker trots att hon är mycket större.
Dagen efter gick vi och hälsade på vår granne Kerstin och hennes hund Niva. Niva är så fin med Major, väldigt försiktig när de leker trots att hon är mycket större.
Så glad att jag kom hem i tid för att hinna njuta av pionerna! De brukar aldrig bli såhär stora eftersom de varje år blivit ätna på av antingen kaniner, höns eller får.
Så glad att jag kom hem i tid för att hinna njuta av pionerna! De brukar aldrig bli såhär stora eftersom de varje år blivit ätna på av antingen kaniner, höns eller får.
Vallmo
Vallmo
Ehm... mycket i odlingarna ser lovande ut i år, men lilla växthuset utvecklar sig inte riktigt som jag hade hoppats. Jag hade en idé om att odla snittblommor här, men hade inte riktigt koll på hur olika blomsorter växer. Vallmon är på god väg att ta över fullständigt, och solrosorna har redan slagit i taket. Haha! Samtidigt har rosenskärorna inte fått tillräckligt med näring. Vi får se hur det blir när knopparna slår ut på allt så småningom.
Ehm... mycket i odlingarna ser lovande ut i år, men lilla växthuset utvecklar sig inte riktigt som jag hade hoppats. Jag hade en idé om att odla snittblommor här, men hade inte riktigt koll på hur olika blomsorter växer. Vallmon är på god väg att ta över fullständigt, och solrosorna har redan slagit i taket. Haha! Samtidigt har rosenskärorna inte fått tillräckligt med näring. Vi får se hur det blir när knopparna slår ut på allt så småningom.
Det går bättre för Zinniorna i stora växthuset. Så smakfulla färger. Dessa sådde jag i februari.
Det går bättre för Zinniorna i stora växthuset. Så smakfulla färger. Dessa sådde jag i februari.
I söndags (eller var det i lördags?) kom regn- och åskovädret hit. Det är svårt att fota regn, men det bara öser ner utanför fönstret.
I söndags (eller var det i lördags?) kom regn- och åskovädret hit. Det är svårt att fota regn, men det bara öser ner utanför fönstret.
Morla har fått vara ute på gräsmattan
Morla har fått vara ute på gräsmattan
Glad padda
Glad padda
Precis som förra året har skatorna hittat vägen in i hönsredena och tar äggen innan vi hinner plocka dem. Av någon anledning hittade jag ett tomt äggskal liggandes på golvet i ligga växthuset. Hur kan de ha hamnat där?
Precis som förra året har skatorna hittat vägen in i hönsredena och tar äggen innan vi hinner plocka dem. Av någon anledning hittade jag ett tomt äggskal liggandes på golvet i ligga växthuset. Hur kan de ha hamnat där?
Morötter och palsternackor växer som de ska.
Morötter och palsternackor växer som de ska.

I år har vi (jag) till och med kommit ihåg att gallra. Något så när!
I år har vi (jag) till och med kommit ihåg att gallra. Något så när!
Det må vara sommar, men ännu har jag inte semester. I dag har jag börjat gå igenom mina källor om det militära brevduveväsendet i Sverige under första och andra världskriget. En av de första brevduvestationerna upprättades i Stockholm på 1890-talet.
Det må vara sommar, men ännu har jag inte semester. I dag har jag börjat gå igenom mina källor om det militära brevduveväsendet i Sverige under första och andra världskriget. En av de första brevduvestationerna upprättades i Stockholm på 1890-talet.
Förresten fick jag möjlighet att bekanta mig lite extra med detta släkte i Barcelona. Lättmutade med solrosfrön! Duvor är en så otroligt missförstådd fågel.
Förresten fick jag möjlighet att bekanta mig lite extra med detta släkte i Barcelona. Lättmutade med solrosfrön! Duvor är en så otroligt missförstådd fågel.

 
 
  • för 6 dagar sedan
  • 2 min läsning

Hola! Jag befinner mig i Barcelona sedan några dagar tillbaka där jag deltar i en historikerkonferens. European Labour History Network heter den, och jag ingår i en grupp med andra forskare som sysslar med militärt arbete. Min avhandlingar handlar ju om militära tjänstedjur (hästar, hundar, sälar och duvor) och deras arbete inom svenska försvarsmakten under de två världskrigen. Igår deltog jag i ett panelsamtal tillsammans med historiker från USA, Sydkorea och Nederländerna där frågan som diskuterades var "What is military labour?". Det är poänglöst att jag försöker återge vad som sades eftersom det är väldigt inomvetenskapligt, men jag tycker i alla fall att det blev ett väldigt bra samtal.


Konferensen tar slut imorgon, och då åker jag tillbaka till Sverige. Tyvärr missar jag midsommarafton och det är jag faktiskt lite nedstämd över. Det är min favorithögtid!


Här är jag och min handledare Fia. Vi hade en dag extra här nere innan konferensen började, och då deltog vi i en guidad tur runt Barcelona om spanska inbördeskriget. Det var så bra, trots att ämnet är både känsligt och komplext.
Här är jag och min handledare Fia. Vi hade en dag extra här nere innan konferensen började, och då deltog vi i en guidad tur runt Barcelona om spanska inbördeskriget. Det var bra, trots att ämnet är både känsligt och komplext.
Spåren efter att en skola full med barn bombades i konflikten.
Spåren efter att en skola full med barn bombades i konflikten.
Vår guide Henrietta i vita byxor. Hon var otrolig!
Vår guide Henrietta i vita byxor. Hon var otrolig!
Utöver det har jag faktiskt vandrat runt ganska mycket på egen hand i staden. Här har vi den ståtliga katedralen.
Utöver det har jag faktiskt vandrat runt ganska mycket på egen hand i staden. Här har vi den ståtliga katedralen.
Jag tog mig också ner till stranden som ligger nästan en timme från hotellet.
Jag tog mig också ner till stranden som ligger nästan en timme från hotellet.
Pratyay som sitter bredvid mig var den som både organiserade och ledde själva panelsamtalet. Han är från Ashoka University i Indien, nära New Dehli. Vi träffades första gången i oktober förra året då jag bjöd in honom till konferensen jag anordnade på Försvarshögskolan, Animals and War.
Pratyay som sitter bredvid mig var den som både organiserade och ledde själva panelsamtalet. Han är från Ashoka University i Indien, nära New Dehli. Vi träffades första gången i oktober förra året då jag bjöd in honom till konferensen jag anordnade på Försvarshögskolan, Animals and War.
Här är några av oss som ingår i arbetsgruppen Military Labour.
Här är några av oss som ingår i arbetsgruppen Military Labour.
Första kvällen (dvs igår) var det en öppningsceremoni med drinkar och mingel på Marinmuseet.
Första kvällen (dvs igår) var det en öppningsceremoni med drinkar och mingel på Marinmuseet.
Katalansk kultur!
Katalansk kultur!
Detta är en mycket duvrik stad. Nu ska jag börja göra mig i ordning inför att gå ut och äta tapas med kollegor.
Detta är en mycket duvrik stad. Nu ska jag börja göra mig i ordning inför att gå ut och äta tapas med kollegor.

 
 
  • 5 juni
  • 2 min läsning

Nu var det ett bra tag sedan jag uppdaterade här. En orsak är att min kameratelefon, alltså den jag bara använder för att ta bilder, har varit försvunnen. Jag hittade den tillslut i ett par trädgårdsbyxor som jag inte använder så ofta, som tur var. Men, en ännu viktigare anledning är att jag inte haft tid, och jag vill inte att den här bloggen ska kännas som ett extra arbete. Den ska vara ett nöje och en avkoppling, annars ser jag ingen poäng med det. Nåväl. Nu ska jag försöka bild-sammanfatta den senaste månaden eller så. Vi börjar med valborg!



Det firade vi här i Hallstavik, med gäster från Stockholm.
Det firade vi här i Hallstavik, med gäster från Stockholm.
Rebecka, Carl, Cornelius och Liva.
Rebecka, Carl, Cornelius och Liva.
Vegansk grillning! Det var en utmaning för mig och Mats som med nöd och näppe klarar av att grilla vegetariskt, haha. Det blev mycket tofu.
Vegansk grillning! Det var en utmaning för mig och Mats som med nöd och näppe klarar av att grilla vegetariskt, haha. Det blev mycket tofu.
Till efterrätt åt vi flamberade bananer
Till efterrätt åt vi flamberade bananer
Och spelade sällskapsspel
Och spelade sällskapsspel
Vi har firat Maikens födelsedag!
Vi har firat Maikens födelsedag!
Major var väldigt jobbig den här dagen, haha. Snodde tårta och bet sönder kattens leksaker. Gahh.
Major var väldigt jobbig den här dagen, haha. Snodde tårta och bet sönder kattens leksaker. Gahh.
Han blev förresten jättesjuk här för två veckor sedan. Hade haft diarré ett par dagar, som sedan gav upphov till en inflammation som satte sig på alla hans leder. Stackarn kunde knappt röra sig på ett helt dygn! Vi åkte till veterinären såklart. Han fick smärtstillande medicin och probiotika för magen. Redan samma natt började smärtan avta, och därefter gick återhämtningen snabbt. Så skönt!
Han blev förresten jättesjuk här för två veckor sedan. Hade haft diarré ett par dagar, som sedan gav upphov till en inflammation som satte sig på alla hans leder. Stackarn kunde knappt röra sig på ett helt dygn! Vi åkte till veterinären såklart. Han fick smärtstillande medicin och probiotika för magen. Redan samma natt började smärtan avta, och därefter gick återhämtningen snabbt. Så skönt!
Just det, sedan har jag varit på historikerkonferens i Malmö.
Just det, sedan har jag varit på historikerkonferens i Malmö.
Jag var med i en militärhistorisk session på temat aktörer i krigets marginaler. Min presentation handlade om det jag hunnit forska fram hittills om den nordfinska evakueringen 1944, när tusentals människor och kor korsade gränsen till Sverige under Lapplandskriget. Martin Hårdstedt (höger) var ordförande. Visst är det coolt att vi alla som presenterade är unga kvinnor? Militärhistorieämnet i Sverige befinner sig verkligen i en förändringsprocess.
Jag var med i en militärhistorisk session på temat aktörer i krigets marginaler. Min presentation handlade om det jag hunnit forska fram hittills om den nordfinska evakueringen 1944, när tusentals människor och kor korsade gränsen till Sverige under Lapplandskriget. Martin Hårdstedt (höger) var ordförande. Visst är det coolt att vi alla som presenterade är unga kvinnor? Militärhistorieämnet i Sverige befinner sig verkligen i en förändringsprocess.
Jag var också med i ett panelsamtal sista dagen på temat "Vem är arbetaren?". Jag drev tesen att mina militära tjänstedjur borde räknas in i kategorin "arbetare".
Jag var också med i ett panelsamtal sista dagen på temat "Vem är arbetaren?". Jag drev tesen att mina militära tjänstedjur borde räknas in i kategorin "arbetare".

Mycket välbesökt! Kul
Mycket välbesökt! Kul
Konferensmiddag i Slakthusområdet
Konferensmiddag i Slakthusområdet
Jag minns inte om det var före eller efter Malmö som några kollegor kom ut till oss här i Häverödal för att vara med på årets kakfrossa i Missionshuset! Missionshuset ligger i grannbyn och är en kombinerad kultur- och församlingslokal.
Jag minns inte om det var före eller efter Malmö som några kollegor kom ut till oss här i Häverödal för att vara med på årets kakfrossa i Missionshuset! Missionshuset ligger i grannbyn och är en kombinerad kultur- och församlingslokal.
Anita och Natalie
Anita och Natalie

Idén är att alla bakar något hemma och tar med sig, som ett knytkalas.
Idén är att alla bakar något hemma och tar med sig, som ett knytkalas.
Det kombinerades med musikuppträdande! Tyvärr har jag glömt vem artisten var.
Det kombinerades med musikuppträdande! Tyvärr har jag glömt vem artisten var.
Det blåste en del, haha.
Det blåste en del, haha.
Vi har klippt gräset! För första gången på jag vet inte hur många år. Gräsklipparen behövde lämnas in på reperation innan vi fick igåg den. Något med förgasaren och trasigt batteri.
Vi har klippt gräset! För första gången på jag vet inte hur många år. Gräsklipparen behövde lämnas in på reperation innan vi fick igåg den. Något med förgasaren och trasigt batteri.
Hönsligan. Med Anita i täten.
Hönsligan. Med Anita i täten.
Mollan har fått vara ute i det fina vädret.
Mollan har fått vara ute i det fina vädret.
Kvällspromenad i skogen
Kvällspromenad i skogen
Finaste gänget. 6 stycken har vi nu (alla grabbar är kastrerade, så förhoppningsvis håller sig den siffran ett tag).
Finaste gänget. 6 stycken har vi nu (alla grabbar är kastrerade, så förhoppningsvis håller sig den siffran ett tag).
Avslutar med en bild från igår då Försvarshögskolan hade sin årliga sommarfest. Här nere i Mässen.
Avslutar med en bild från igår då Försvarshögskolan hade sin årliga sommarfest. Här nere i Mässen.

 
 
bottom of page